REKLAMAČNÝ PORIADOK OBCHODNEJ SPOLOČNOSTI AUTOKLUB, a.s.

( SPOTREBITEĽ )

Predávajúci : AUTOKLUB, a. s.

so sídlom Teplická cesta 1, 058 01 Poprad

IČO : 45 516 286

DIČ : 2023040789

IČ DPH : SK2023040789

zápis v OR Okresného súdu Prešov v odd.: Sa, vložka č.: 10429/P

 

Rozsah úpravy reklamačného poriadku sa viaže na právne vzťahy súvisiace s predajom vozidiel

Článok I. Úvod

1. Týmto reklamačným poriadkom spoločnosť AUTOKLUB, a.s. podľa zákona č. 108/2024 Z.z. informuje zmluvných partnerov – spotrebiteľov (fyzické osoby nekonajúce v rámci svojho podnikania) o právach a povinnostiach viažucich sa k predaju vozidiel predávajúcim v rozsahu :

- podmienky a spôsob reklamácie, práva a povinnosti predávajúceho a kupujúceho v prípade výskytu vád kúpeného motorového vozidla a následného uplatňovania zodpovednosti za vady

- miesto, kde možno reklamáciu a nároky z nej uplatniť,

- vykonávanie záručných opráv,

2. Tento reklamačný poriadok sa vzťahuje na práva a povinnosti pri kúpe, ktoré vznikli medzi predávajúcim a spotrebiteľom, predmetom ktorých je predaj/kúpa motorových vozidiel na základe uzavretej spotrebiteľskej kúpnej zmluvy. Pre vzťahy vzniknuté na základe zmlúv alebo objednávok servisných prác alebo opráv resp. úprav vozidiel mimo záručných opráv vozidiel, je rozhodujúci reklamačný poriadok predávajúceho pre servis vozidiel.

3. Reklamačný poriadok sa nevzťahuje na kupujúcich – podnikateľov - fyzické či právnické osoby konajúce pri uzatváraní zmlúv v rámci svojej podnikateľskej činnosti. Takýto právny vzťah sa riadi príslušnými ustanoveniami zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník a súvisiacimi platnými právnymi predpismi.

4. Kúpnou zmluvou sa rozumie spotrebiteľská kúpna zmluva uzavretá medzi spoločnosťou AUTOKLUB, a.s. ako predávajúcim a spotrebiteľom ako kupujúcim, ak predmetom kúpy je motorové vozidlo, a to aj vtedy, ak sa má motorové vozidlo ešte len vyrobiť alebo vyhotoviť, okrem iného aj podľa špecifikácií kupujúceho.

5. Spotrebiteľskou zárukou sa výrobca alebo predávajúci zaväzuje priznať spotrebiteľovi niektoré nároky z vád nad rozsah práv vyplývajúcich zo zákonnej zodpovednosti za vady. Podmienky, rozsah a spôsob uplatnenia spotrebiteľskej záruky sú obsiahnuté v záručnej knižke k motorovému vozidlu.

6. Motorové vozidlo má vady, ak nie je v súlade so všeobecnými požiadavkami definovanými v § 617 zákona č. 40/1964 Zb. a dohodnutými podmienkami v zmysle ust. § 616 zákona č. 40/1964 Zb., vrátane podmienok dohodnutých v kúpnej zmluve alebo ak jeho používanie znemožňujú alebo obmedzujú práva tretej osoby, vrátane práv duševného vlastníctva.

Článok II. Podmienky reklamácie

1. ZODPOVEDNOSŤ ZA VADY

Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec v čase jej dodania kupujúcemu, t.j. v čase prechodu nebezpečenstva škody na kupujúceho a ktorá sa prejaví v príslušnej záručnej dobe.

Predávajúci zodpovedá aj za vadu, ktorá bola spôsobená nesprávnou montážou alebo inštaláciou veci, ak:

- montáž alebo inštalácia bola súčasťou kúpnej zmluvy a bola vykonaná predávajúcim alebo na jeho zodpovednosť;

- montáž alebo inštaláciu, ktorú mal vykonať kupujúci vykonal nesprávne v dôsledku nedostatkov návodu na montáž alebo inštaláciu, ktorý mu poskytol predávajúci.

Zodpovednosť predávajúceho za vady je vylúčená v prípadoch ustanovených v kúpnej zmluve k vozidlu a v jej všeobecných obchodných podmienkach (VOP), v záručnej knižke k motorovému vozidlu, ako aj v prípade ak sa preukáže, že za vadu nezodpovedá predávajúci alebo v prípade, ak predpoklad zodpovednosti predávajúceho za vady je nezlučiteľný s povahou motorového vozidla alebo s povahou vady.

2. ZÁRUČNÁ DOBA

Záručná doba je upravená zákonom č. 40/1964 Zb. a je nasledovná :

  • ak ide o predaj veci, podľa ust. § 619 ods. 1 zákona č. 40/1964 Zb., 24 mesiacov

Vyhlásením predávajúceho alebo výrobcu v záručnom liste/knižke vydanom kupujúcemu môže predávajúci poskytnúť kupujúcemu záruku presahujúcu rozsah záruky, ustanovenej v uvedenom ustanovení zákona č. 40/1964 Zb. a v tomto Reklamačnom poriadku. Predávajúci upraví v záručnom liste/knižke podmienky a rozsah tejto záruky.

Pri predaji použitého (ojazdeného) motorového vozidla je záručná doba jeden (1) rok, ak predávajúci osobitným vyhlásením neposkytol dlhšiu záručnú dobu. V prípade ak ide o jazdené motorové vozidlo, pri ktorom ale ešte plynie záručná doba vyplývajúca z jeho predaja ako nového vozidla, neskočí záruka na toto jazdené vozidlo skôr ako uplynie pôvodná záručná doba vzťahujúca sa k vozidlu ako novému.

Čas od vytknutia vady kupujúcim až do vykonania opravy/výmeny sa do plynutia zákonnej záručnej doby nepočíta. Spotrebiteľská záruka, tj záruka nad rozsah zákonnej záruky sa uplatnením vady neprerušuje, a plynie neprerušene ďalej.

3. ZÁRUČNÝ LIST/KNIŽKA

Podrobná úprava záručnej doby a nárokov z nej plynúcich je upravená v záručnej knižke k motorovému vozidlu. V prípade rozdielov medzi úpravou v tých záručných podmienkach a záručnou knižkou platí úprava obsiahnutá v záručnej knižke.

4. ZAČIATOK PLYNUTIA ZÁRUČNEJ DOBY

Záručné doby začínajú plynúť od okamihu dodania kúpenej veci kupujúcemu.

5. ZÁNIK PRÁVA ZO ZODPOVEDNOSTI ZA VADY

Práva zo zodpovednosti za vady veci, pre ktoré platí záručná doba, zaniknú, ak sa neuplatnili v záručnej dobe. Ak ide o použitú vec, zaniknú práva zo zodpovednosti za vady, ak neboli uplatnené do 12 mesiacov odo dňa dodania použitej veci kupujúcemu.

6. SPOČÍVANIE PLYNUTIA ZÁRUČNEJ DOBY

Do záručnej doby sa doba od uplatnenia práva zo zodpovednosti za vady (reklamácie) až do doby, keď kupujúci po skončení opravy bol povinný vec prevziať, nezarátava. Ak dôjde k vybaveniu reklamácie výmenou zakúpenej veci (ako celku), začne plynúť záručná doba znova od dodania novej veci.

Článok III. Vytknutie vady kupujúcim

Práva zo zodpovednosti za vady veci, ktorú kupujúci kúpil od predávajúceho, sa uplatňujú u predávajúceho, a to v mieste sídla spoločnosti na adrese Teplická cesta č. 1, 05801 Poprad v priestoroch prevádzky predávajúceho počas otváracích hodín. Ak je však v záručnom liste uvedený iný subjekt určený na opravu, ktorý je v mieste pre kupujúceho bližšom, uplatní kupujúci právo na opravu u podnikateľa určeného na vykonanie záručnej opravy. Podnikateľ určený na opravu je povinný opravu vykonať v lehote dohodnutej pri predaji veci medzi predávajúcim a kupujúcim.

Kupujúci je povinný vytknúť vadu do dvoch (2) mesiacov od zistenia vady, najneskôr do uplynutia príslušnej záručnej doby uvedenej v záručnej knižke, ak ide o vadu, na ktorú sa záručná doba vzťahuje.

Ak kupujúci vadu nevytkne v súlade s podmienkami uvedenými v predchádzajúcich bodoch tohto článku, nie je oprávnený uplatňovať si voči predávajúcemu práva zo zodpovednosti za vady motorového vozidla, pre ktoré platí záručná doba.

Kupujúci je povinný odovzdať alebo sprístupniť motorové vozidlo, ktorého sa vytýkaná vada týka predávajúcemu, pričom náklady prevzatia motorového vozidla znáša predávajúci.

Kupujúci je súčasne povinný poskytnúť predávajúcemu všetky informácie týkajúce sa motorového vozidla a vytýkanej chyby, vrátane opisu tejto vytýkanej vady, ako aj predložiť záručnú knižku a/alebo iné servisné záznamy a doklady k motorovému vozidlu pre účely posúdenia a vyhodnotenia vytýkanej vady, ako aj existencie zodpovednosti predávajúceho za vytýkanú vadu.

Predávajúci je povinný poskytnúť kupujúcemu bezodkladne po vytknutí vady písomné potvrdenie o vytknutí vady (zákazkový list). V potvrdení o vytknutí vady predávajúci uvedie lehotu, v ktorej vadu odstráni. Lehota na odstránenie vady musí byť primeraná s prihliadnutím na povahu a závažnosť vady, predpokladaný čas jej diagnostiky a samotného odstránenia. Predávajúci je však povinný vadu odstrániť najneskôr do 30 dní odo dňa vytknutia vady. Lehota uvedená v predchádzajúcej vete môže byť dlhšia v prípade existencie objektívneho dôvodu na strane predávajúceho, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť.

Ak predávajúci po vytknutí vady kupujúcim a po preverení a diagnostike vytýkanej vady zistí skutočnosti, ktoré majú vplyv na vznik jeho zodpovednosti za vady (napr. existencia dôvodu zakladajúceho výluku zo zodpovednosti za vady), zodpovednosť za vadu odmietne a písomne oznámi kupujúcemu dôvody odmietnutia zodpovednosti za vady (odmietnutia reklamácie).

V prípade odmietnutia zodpovednosti za vady predávajúcim, môže kupujúci vadu vytknúť opakovane, ak znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou, autorizovanou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu. V takom prípade predávajúci zodpovednosť za vadu nemôže odmietnuť. Náklady kupujúceho spojené so znaleckým posudkom a odborným stanoviskom podľa predchádzajúceho bodu tohto článku si kupujúci môže uplatniť u predávajúceho najneskôr do dvoch (2) mesiacov od odstránenia vady predávajúcim.

URČENIE SPÔSOBU VYBAVENIA a VYBAVENIE REKLAMÁCIE

Ak predávajúci zodpovedá za vadu predanej veci, kupujúci má voči nemu právo na odstránenie vady opravou alebo výmenou (§ 623 OZ), právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo právo od kúpnej zmluvy odstúpiť (§ 624 OZ).

Ak predávajúci na základe posúdenia, preverenia a diagnostiky kupujúcim vytýkanej vady uzná svoju zodpovednosť za túto vytýkanú vadu (reklamáciu uzná) má kupujúci:

- v prvom rade (primárne) právo na odstránenie vady bezplatne opravou alebo výmenou na náklady predávajúceho s ohľadom na to ako je to možné bez spôsobenia závažných ťažkostí kupujúcemu s ohľadom na povahu a účel, na ktorý kupujúci motorové vozidlo požadoval tak ako je uvedené ďalej;

- v ďalšom rade (sekundárne) v prípade existencie dôvodov ďalej uvedených v tomto článku právo na zľavu z kúpnej ceny a odstúpenie od kúpnej zmluvy.

Pri uplatnení primárneho nároku kupujúceho zo zodpovednosti za vady si spôsob odstránenia vady opravou alebo výmenou volí kupujúci. Kupujúci si však nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný, alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom predávajúcemu spôsobil neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, a to najmä hodnotu, ktorú by motorové vozidlo malo bez vady, na závažnosť vady, ako aj skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil kupujúcemu značné ťažkosti.

V prípade výmeny alebo opravy je predávajúci je povinný vykonať odstránenie vady kupujúcim zvoleným spôsobom v lehote, ktorú uviedol v písomnom potvrdení o vytknutí vady (zákazkovom liste). Ak počas plynutia tejto lehoty nastane alebo sa vyskytne objektívny dôvod, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť (výpadok výroby/dodávok a/alebo nedostatok náhradných dielov, súčiastok, motorových vozidiel a iné), a pre ktorý predávajúci nie je schopný vykonať opravu alebo výmenu v ním stanovenej lehote, je povinný o tom kupujúceho písomne informovať a uviesť novú primeranú lehotu, v ktorej opravu alebo výmenu vykoná.

Predávajúci je oprávnený odmietnuť odstránenie vady opravou alebo výmenou ak:

- oprava ani výmena nie sú možné;

- ak by si dané spôsoby odstránenia vady vyžadovali neprimerané náklady na strane predávajúceho s ohľadom na všetky okolnosti danej veci, vrátane hodnoty, ktorú by motorové vozidlo malo bez vady, na závažnosť vady, ako aj skutočnosť, či by spôsob odstránenia vady spôsobil kupujúcemu značné ťažkosti.

Po vykonaní opravy/výmeny je kupujúci povinný prevziať si opravené/vymenené motorové vozidlo. Predávajúci informuje kupujúceho o vykonaní opravy/výmeny a možnosti prevzatia motorového vozidla. Kupujúci je povinný prevziať si opravené/vymenené motorové vozidlo najneskôr v lehote šiestich (6) mesiacov odo dňa keď si ho mal prevziať. Ak si kupujúci v lehote uvedenej v predchádzajúcom bode motorové vozidlo neprevezme je predávajúci oprávnený motorové vozidlo predať. O tomto predaji vopred upovedomí kupujúceho a poskytne mu ešte primeranú dodatočnú lehotu na jeho prevzatie. Bližšie podmienky predaja kupujúcim neprevzatého opraveného/vymeneného motorového vozidla sú ustanovené v § 623 ods. 5 OZ.

Kupujúci má právo (sekundárne) na uplatnenie primeranej zľavy z kúpnej ceny alebo môže od kúpnej zmluvy odstúpiť, a to aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty na odstránenie vady predávajúcemu, ak:

- predávajúci vec neopravil ani nevymenil;

- predávajúci vec neopravil ani nevymenil z dôvodu, že odmietol znášať náklady na prevzatie veci od kupujúceho a/alebo nezabezpečil odstránenie vady inštaláciou alebo odstránením veci, ktorá bola nainštalovaná predtým ako sa vada prejavila;

- predávajúci odmietol vadu odstrániť z dôvodu, že výmena/oprava neboli možné alebo z dôvodu neprimeranosti nákladov;

- motorové vozidlo má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene;

- vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy;

- predávajúci vyhlási alebo z okolností je zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre kupujúceho.

Ak má vozidlo rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene alebo vada je takej závažnej povahy, kupujúci môže žiadať zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpiť od zmluvy. V danom prípade je však potrebné zohľadniť všetky okolnosti, a to najmä druh a hodnotu motorového vozidla, počet najazdených kilometrov, stav, vybavenie, povahu a závažnosť samotnej vady, ako aj možnosť od kupujúceho objektívne žiadať, aby dôveroval v schopnosť predávajúceho vadu odstrániť.

Zľava z kúpnej ceny musí byť primeraná rozdielu hodnoty vadného motorového vozidla a hodnoty motorového vozidla, ktorú by malo ak by bolo bez vád. Kupujúci nemôže odstúpiť od kúpnej zmluvy, ak sa spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná. Odstúpením od kúpnej zmluvy táto zaniká a kupujúci a predávajúci sú povinní vrátiť si poskytnuté plnenie. Kupujúci je povinný po odstúpení od kúpnej zmluvy vrátiť motorové vozidlo predávajúcemu na náklady predávajúceho. Predávajúci je povinný po odstúpení od kúpnej zmluvy vrátiť kupujúcemu kúpnu cenu, vo výške príslušnej podľa platných právnych predpisov, a to najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia motorového vozidla predávajúcemu.

Predávajúci vyplatí kúpnu cenu alebo zľavu z kúpnej ceny kupujúcemu rovnakým spôsobom (v hotovosti, bezhotovostne), aký použil kupujúci pri zaplatení kúpnej ceny, ak kupujúci vyslovene nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. V prípade vrátenia kúpnej ceny v hotovosti sa táto zaokrúhľuje na 5 eurocentov.

O vybavení reklamácie niektorým z vyššie uvedených spôsobov vydá predávajúci kupujúcemu písomné potvrdenie, v ktorom uvedie spôsob vybavenia reklamácie, deň vybavenia reklamácie a v prípade opravy alebo výmeny aj popis vykonanej opravy alebo výmeny. V prípade poskytnutia zľavy z kúpnej ceny uvedie výšku poskytnutej zľavy z kúpnej ceny. Kupujúci svojím podpisom potvrdí skutočnosti obsiahnuté v písomnom potvrdení o vybavení reklamácie.

Článok IV. Vykonávanie záručných opráv

1. Záručné opravy predanej veci predávajúci zabezpečuje v servise, ktorý sám prevádzkuje, nakoľko predávajúci je autorizovaným servisom všetkých vozidiel, ktoré ako predávajúci predáva a dodáva zákazníkom.

Článok V. Záverečné ustanovenia

1. Tento reklamačný poriadok nadobúda platnosť a účinnosť odo dňa 01.07.2024 a vzťahuje sa na kúpne zmluvy uzavreté so spotrebiteľmi odo dňa 01.07.2024.

2. Práva a povinnosti bližšie neupravené v tomto reklamačnom poriadku sa spravujú príslušnými ustanoveniami platných všeobecne záväzných právnych predpisov, a to najmä zákonom č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ZoOS) a zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (OZ).



Poprad, dňa ...................................



AUTOKLUB, a.s.

zast. Peter Maňák, predseda predstavenstva